La oss endre tankesettet for å møte fremtiden

La oss endre tankesettet for å møte fremtiden
Overskriftene er mange, for «Digitalisering» har blitt et trendy ord. Digitalisering er ikke kun et teknisk begrep, det handler om å endre måten vi tenker på og jobber på. Det gjelder arbeidslivet, privatlivet og samfunnet.

Den teknologiske utviklingen endrer hvordan vi må jobbe med forretningsstrategi og organisasjonsprosesser. IT er ikke kun er et støtteverktøy i bedriften din - men en del av kjernen. Som bedrift må man derfor sette seg inn i hvordan man designer sin organisasjon og sine prosesser for å utnytte teknologien som er tilgjengelig i dag og som kommer i fremtiden. Teknologien er ikke sen med å endre seg, det er vi som bruker tid og som må ta den vanskelige jobben det er å endre strukturen vår og tankesettet vårt.

I Visma sin undersøkelse om digital modenhet innen sentrale økonomiske- og administrative prosesser i norske bedrifter, var resultatet 47%. Dette underbygges i rapporten “State of Digital Business Report” fra Progress, som forteller at 47% av selskapene ikke har startet på den digitale overgangen enda, mens 59% tror de er for sent ute. I samme rapport sier 55% av bedriftene som ble spurt, at de mener å ha mindre enn ett år på seg før de begynner å lide økonomisk og potensielt mister markedsandeler. 

Kilde: SuperOffice Norge, Digitalisering for en bedre kundeopplevelse

Det er vi som er pådriverne for digitaliseringen, i alle aldersgrupper. Vi er alltid «på» og forventer mer av hver enkelt leverandør. Med all informasjonen man blir bombardert med på daglig basis blir det enda viktige for bedrifter å ta til seg teknologien for å gi kunden en helhetlig og personifisert opplevelse. «Tinder-kulturen» gjelder dessverre for bedrifter også, man blir fort byttet ut med nestemann i rekken om man ikke kan levere det kunden ønsker - når de ønsker det. Vi undersøker mer, vi deler erfaringer, vi skifter kanaler og er mer «flyktige» om vi ikke får det vi er ute etter. I tillegg vil vi alle bli behandlet som unike, dette involverer all kommunikasjon, slik som; markedsføring, ecommerce og kundeservice. Man forventer i større grad at man blir gjenkjent, får servert relevant informasjon basert på sine preferanser og at man får levert anbefalinger som er i tråd med sin henvendelse.

Dette gjøres ved å personalisere opplevelsene kunden har med deg som leverandør. Skyløsninger lar deg enkelt koble sammen applikasjoner, databaser og analyse. Når du samler alt digitalt har du ikke bare et fullstendig overblikk av kundene dine og kundens mønstre, men du har også tilgang når som helst og hvor som helst. Overblikket lar deg lære mer om hvor du skal legge trykket, hva du skal endre og hvor du skal forbedre deg. La de digitale systemene samle og automatisere mye av det du gjør, slik at du kan fokusere på å levere en unik og personlig opplevelse ut til kunde.

Når man slår ned veggene og samler data kan man dra nytte av informasjonsflyten for å skreddersy opplevelser. Dette krever en villighet til å ta i bruk ny teknologi, endre tankesett, et godt internt samarbeid og et system som kan systematisere alle dataene. Det er her CRM kommer inn: systemet som samler kundedataene dine til kundeprofiler. Ved å knytte alle kontaktpunktene dine (kundeservice, e-post, nettsidehenvendelser, sosiale medier) inn i ett system kan du bedre skape en digital profil av kunden din. Dette lar deg analysere og kartlegge kundereisen for deretter å tilby en unik opplevelse. De selskapene som kan tilby personlig tilpasning og tilgjengelighet til kundene sine, er de selskapene som vinner i det lange løp. Kilde: SuperOffice Norge