Er det på tide med et CRM-system? Her er 10 spørsmål du bør stille deg selv

Er det på tide med et CRM-system? Her er 10 spørsmål du bør stille deg selv
CRM handler blant annet om å finne kunder, vinne dem og ikke minst beholde dem! Forkortelsen står for Customer Relationship Management og vi definerer CRM som «utvikling av lønnsomme kunderelasjoner». Folk forbinder CRM med alt fra datasystem samt salg- og markedsføringsstrategier til support, analyser og rapportering – men CRM kan være alt dette i et system!

CRM ikke kun for store bedrifter

SuperOffice CRM kundeservice dashboardDet er lett å tenke at CRM-systemer kun er for de største, komplekse organisasjonene med hundrevis av ansatte, kunder og leverandører. Men slik er det ikke. 50% av alle små bedrifter mislykkes innen de første 12 månedene. Et CRM-system hjelper deg å holde styr på kontaktinformasjon og aktiviteter som er relevante for selskapet ditt. CRM-systemet samler all kundedata på ett sted og legger til rette for bedre et kundeforhold. Mange har opplevd at når den beste selgeren slutter så tar han/hun med seg all kontaktinfo og dialog han/hun har hatt med kundene sine. Eller at selskapet ditt har en misfornøyd kunde som kundeservice-teamet ditt jobber hardt for å gjøre fornøyd, mens selgeren din prøver hardt å selge en oppgradert løsning til samme kunde.

Det ligger også et stort potensial i å koble sammen økonomisystemet ditt med et CRM-system. Når salg, regnskap og kundeservice jobber i hver sine «informasjons-siloer» kan det gi dårlig lønnsomhet. Ved å koble økonomisystemet og et CRM-system sammen får du et 365 graders overblikk over dine kunder.


10 spørsmål som viser vei – Er det på tide med et CRM-system?

1. Er all kundekontakt/informasjon (brev, eposter, dokumenter o.l.) lagret og lett tilgjengelig for alle i bedriften?
2. Er du sikker på at bedriften følger opp alle leads?
3. Kan du koordinere spesifikke markedskampanjer og følge opp aktiviteter i salgsteamet?
4. Kan du raskt levere presise prognoser med god informasjon basert på erfaringer din bedrift har tilnærmet seg?
5. Har du tilgang til salgsaktiviteter og resultater med kun et par klikk?
6. Kan du raskt gå gjennom og finne ut hvor i salgsprosessen de fleste potensielle kundene takker nei?
7. Kan selgerne dine raskt innhente informasjon når de er ute på farten?
8. Vet du hvor mange avtaler dere har mistet i løpet av siste kvartal – og hvorfor?
9. Har du oversikt over antall kundehenvendelser hver kunde har, og hva de gjelder?
10. Er du fornøyd med hvor mye tid salgsteamet bruker på administrative oppgaver?

Hvis du svarte «nei» på flere av spørsmålene ovenfor, kan det være lurt å se nærmere på en CRM-løsning og fordelene det kan gi din bedrift. Heldigvis er vi spesialister på SuperOffice CRM og tar gjerne en uformell prat om mulighetene i ditt selskap.
 

Snakk med oss